Saa olla onnellinen

17.09.2023


Eilen sain todistaa autenttisen puhelun susista ja lampaista. Kyseessä oli ammattilampureiden keskustelu. Puhelu ei varsinaisesti ollut tarkoitettu korvilleni, se oli extempore juttu, mutta itseäni viehätti kovasti se, miten paljon ammatti-ihmiset välittivät sekä lampaista että susista. Hommaan kiteytyi itseasiassa melko syvällinen eettinen pohdinta. Ei näitä juttuja kuule, jos tekisi varsinaista eläineettistä tutkimusta. Mulla kävi hiton hyvä tuuri.

On aina eri asia havainnoida ympäristöön, kuin kysyä kysymys suoraan. Kysymyksen: "oletko sinä onnellinen?" vastauksessa näkyy paljolti ne asenteet, miten onnellisuuteen julkisesti suhtaudutaan. Jos tiedeyhteisö on skeptinen "onneen", tieteiljä tuskin ilmoittaa olevansa onnellinen. Ehkä hän on vain tyynen tyytyväinen tai jotakin muuta sellaista.

Onnellisuus ja tyytyväisyys ovat tietyssä mielessä eri asioita. Filosofinen käsiteanalyysi ei kiinnosta kaikkia, mutta sen verran siihen on hyvä paneutua, että jos oikeasti kokee onnea ja tyytyväisyyttä, se ei ole hävettävää. Älä anna sanojen johtaa harhaan - kuuntele kokemustasi. Tyytyväisellä ihmisellä on paljon opetettavaa muille. Tuntemus ja tuntemusten ilmaisukyky ovat eri asia kuin asioihin suhtautuminen. Esimerkiksi kirjoittaessa ei kannata liikaa pohtia lukijoita, jos oma intentio on vain kirjoittaa.

Jengi vastaa hyvin pitkälti intuitiivisesti kaikkiin kyselyihin. Alkoholikyselyssä alkoholin käyttömääriä usein vähätellään, koska ryyppääminen hävettää. Eikä ihme. Alkoholi vaikuttaa suoraan keskushermostoon - päätöksentekokoneistoon

Ihminen tulee mieluumin kohdata kuin käsitellä. Jos joku sanoo olevansa onnellinen, otetaan se vastaan. Ollaan uteliaita. Ei käsitellä tilannetta analyyttisesti siinä hetkessä, ellei molemmat osapuolet sitä vartavasten toivo.

Mitä tulee analyyseihin muuten, niitä sopii tehdä, jos siihen on vain taipumusta.

Tarvitsemme kaunokirjallisuutta, runoutta, ilmaisua hyvästä ja pahasta, ja tarvitsemme järkevää analyysia, matemaattista tulkintaa, rakenteiden käsittämistä. Eri kysymys kuuluukin: kuka haluaa näitä tehdä? Halun tulee olla vilpitön - omiin arvoihin eli merkityksellisiin taipumuksiin, asioihin mitkä tuntee vapautuneen arvokkailta - perustuva.